tirsdag, november 20

Farvel, sol!

Så. Da er tiden kommet. For den såkalte mørketida. Jeg priser meg lykkelig for at den ikke er helt mørk. Den er ganske blå, egentlig. Litt lys blå midt på dagen, det vil si fram til halv tolv-tolv kanskje, men mest mørk blå.

Også er det snø. Alle som er faste lesere av Min såkalte blogg vet jo hvor glad jeg er i snø. Men for eventuelle nye lesere kan jeg fortelle: Jeg liker snø. Og jeg er særs fornøyd med at den har kommet før julekalenderen begynner, sånn at jeg slipper å bekymre meg for det. Det fins alltids andre ting å bekymre meg over, for eksempel at NRK skal vise en eller annen teit, ny julekalender, istedetfor en god gammeldags. Er ikke det bekymringsverdig, så vet ikke jeg.

Årets første nordlys har jeg og sett. I går. Det var ikke så imponerende, ikke som når Svartlien var omringet i Bodø, eller når man måtte legge seg ned på bakken utenfor Senter for journalistikk og bare se. Men det var så fint at Henrik og jeg kjørte litt ut av byen for å se. Månen var finere enn nordlyset akkurat da, egentlig. Men jeg satser på at det tar seg opp. Nordlyset altså.

For øvrig er det en vinteraktivitet jeg har fått erfare i år som er ny for meg. Det vil si, helt ny er den jo ikke, jeg har jo sett den bli praktisert, og faktisk også bidratt en gang i blant selv, men som regelmessig vinteraktivitet er den ny for meg.

(Foto: Ingerid Jordal)

Skrape-is-av-bilvinduene-aktiviteten. Det er kanskje det jeg liker minst med snø tror jeg. Men smiler gjør jeg læll da sjøh. Så det.

8 kommentarer:

smeinrich sa...

Sånn kan det gå når man har bil!! Men mørketiden er ikke så ille altså. Jeg har jo vært i militæret, så jeg har mørketidet før. Men den var ikke så ille da. Så da er den nok ikke så ille nå heller!

Qvilio sa...

Det finnes bra og dårlige ting med mørketid har jeg erfart. Det blir ofte god stemning, både inne og ute, i mørketida. Men av og til kommer det dager der man virkelig skulle ønske man kunne se litt sol...

Men så når mørketiden er over og solen kommer tilbake, da setter man mye mer pris på solen enn man ellers gjør! Jeg husker så godt da solen kom til Mo i Rana i vår, og jeg kunne gå ute med sol i ansiktet og høre på Led Zeppelin, det var fint det!

saekhow sa...

snöööööö!

det vill jag också ha här. massamassa. är så mycket trevligare med vinter då.

avundsjuk.

Unknown sa...

Svartlien omringet, og nordlyset utenfor SFJ glemmer jeg aldri :-) Vi gråt litt da, tror jeg, av glede :)

Hillevi Spinnvillevi sa...

Vil åsså ha snø..! Nu regna det bare.

anniken sa...

Sol i ansiktet og led zeppelin! Det gleder jeg meg til!

Nareas og Helen, kom og få snø her!!

Og Marth, jeg glemmer heller aldri. Vi var i ekstase, skal jeg fortelle deg. Fantastisk var det.

Qvilio sa...

Zeppelin har musikk til mang en stund, men kanskje spesielt til solfylte dager! Siden vi er inne på det, her er mitt forslag til solfylt Led Zeppelin-playlist:

1. In The Light
2. Good Times, Bad Times
3. Your Time Is Gonna Come
4. Thank You
5. Ramble On
6. Out On The Tiles
7. Gallows Pole
8. Tangerine
9. Bron-Y-Aur Stomp
10. The Battle Of Evermore
11. Going To California
12. The Song Remains The Same
13. Over The Hills And Far Away
14. D'yer Mak'er
15. The Ocean
16. Down By The Seaside
17. Hot Dog
18. Carouselambra
19. In The Evening

Mye akustisk her, men det er det som passer best i sola synes jeg. Ungikk Presence-albumet da jeg synes det er en del mørkere og kaldere enn resten. Så, da er det bare å kjøpe høyfjellssol og legge inn disse låtene på Ipoden :D

Andrea sa...

Nei, dere to elskede eks-samboere, noen ting glemmer man aldri. jeg kommer nok for alltid til å tenke på dere når jeg ser nordlyset.
Jeg så det for første gang i år for noen uker siden. Da måtte jeg fortelle han som jeg gikk sammen med om da dere lå utenfor sfj og hylte og lo og gråt om hverandre. Selv om det nok er en av de tingene som ikke er sååå gøy å høre om, men uforglemmelig for de som var der.