lørdag, februar 14

Snufs på snufs. Og atsjo.

Jeg har ikke for vane å være forkjøla. Det pleier faktisk å være sånn at jeg kan telle på to fingre hvor mange forkjølelser jeg har i løpet av et år. En i overgangen mellom vinter og vår. En om høsten. 


Men. Det var før jeg gjorde dubliner av meg. 

Her har tellingen for lengst passert to fingre, jeg må minst være oppe i ti. To håndfuller, altså. Det syns jeg er i meste laget. 

Det går i en slags turnus, og festen starter gjerne om kvelden. "Atsjooo," nyser jeg, og kommenterer gjerne det, "oi, der nøys jeg visst igjen," sier jeg. Og aner det verste. I løpet av natten sover jeg urolig, jeg vrir på meg, våkner, og for hver gang jeg puster inn gjennom nesa har luften vanskeligere for å passere. Det er et sikkert tegn. 

Så kommer morgenen, med tett og kløende nese, røde øyne, høylytt snufsing, nys og snyting. I et kjør. En hel dag og en hel natt. 

Før jeg våkner igjen morgen nummer to, frisk og opplagt. 

Mine forkjølelser varer nøyaktig i to netter og en dag. Gang på gang på gang. Ganske rart, syns nå jeg. 

Akkurat nå er inne i periode nummer to - altså den hele forkjøladagen - alle kanaler renner, men jeg gjør mitt for å fylle på igjen, med øl. 

For øl hjelper jo mot det meste. Hvis ikke har jeg whisky.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tusentakk for kommentaren Anniken! :-)
Kjempekoselig at du følger med på bloggen!

Ang. detaljer. Jeg er veldig enig med deg der.
Altfor mange overser detaljene og velger de store flatene på bilder som hovedmotiv. Det kan være veldig flott det også, men ofte er også detaljer fantastiske å fotografere!

Flott at andre setter pris på sine kjære uansett da :-)