søndag, februar 15

Innendørs solskinnsdag

Når jeg ser ned på elven, ser jeg blå himmel og konturene av opplyste mursteinshus. 


Det er et speilbilde, dagens blå himmel betrakter seg selv i elven, ser på seg selv og på mursteinshusene, de er ekstra gylne i dag. 

Jeg ser ned på elven fra min plass i sofaen. 

"Du skulle kanskje ha gått ut og nytt det fine været, fra utsiden," tenker jeg om meg selv, mens jeg blir sittende. Inne. Det er søndag, og jeg vil tilbringe den inne, selvom solen skinner. 

Jeg vil lese i den fantastiske boken Tell me no lies, en bok som samler undersøkende journalistikk mellom permene. Reportasjene er plukket ut av en av de største undersøkende journalistene av dem alle, John Pilger. Hittil har han tatt meg med til en konsentrasjonsleir på tampen av krigens dager, til Hiroshima etter at atombomben falt, til Vietnam mens amerikanerne bombet veier og bygninger, på innsiden av begravelsesbransjen i USA. Nå venter en ny skildring fra Vietnam, journalisten Seymour M. Hersh skal ta meg med til massakren i My Lai, og jeg gleder meg, selv om jeg vet det blir tøft.

Også vil jeg høre på Yann Tiersen, perfekt solskinnsmusikk for en dag inne. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Ooh I know, jeg var også inne på en søndag, og så på hvor fint det var ute. Men det var helt greit å være inne og se på hvor fint det var ute. :P