mandag, desember 8

Skrekkens fryd

Ute er det svart, grått noen steder, grått av tåke, gatelys skimrer så vidt, flimrer. Antakelig regner det også, og du skal ikke se bort i fra at det blåser, vinden viner mot husveggen din. Er det ikke ubeskrivelig deilig å slå av lyset inne også da? Slå av lyset, og gi klarsignal for en skrekkfilm på skjermen? 


Jeg liker å bli skremt, og i går ble jeg det til gangs av denne filmen:


The Strangers heter den, og er å anbefale hvis du vil bli skikkelig redd. Forhåpentligvis er du sånn som meg, som ikke får mareritt etterpå.

Hva med deg, hva er din favoritt skrekkfilm?

4 kommentarer:

Qvilio sa...

The Texas Chainsaw Massacre, LETT! Lyden, rekvisittene, den litt røtne bildekvaliteten - alt ligger til rette for en gjennomført ekkel film.

Husker forresten jeg så Halloween på Halloween-fest som fjortis, skulle sykle hjem gjennom skau uten belysning etterpå. Ikke gøy. Og på rommet jeg sov på (gjesterom på sørlandet dette her) var det en dobbelseng ved siden av den jeg så i. Har man sett filmen bør man skjønne at jeg ikke sov særlig godt den natten. Ikke sett filmen siden og på en måte har jeg ikke lyst til det heller, vil ikke ødelegge illusjonen av hvor absurd skummel den var :P

Så forresten en fet en forleden, [Rec] het den vel, anbefalt av herr McDragon i bofellesskapet. Den var ganske ekkel og fet laget med håndholdt kamera blair witch-opplegg, bare kulere enn blair witch!

The Strangers har jeg ikke sett, men den bør kanskje sjekkes ut.

Anonym sa...

favorittskrekkfilm? går det an? nei og nei. jeg haaaaater skrekkfilmer. det er gruelig grusomt. det knyter seg i hele meg og jeg vil bare vekk og bort og glemme hva jeg har sett først som sist. første skrekkfilmen jeg så, var Heksene, filmen basert på boka av Roald Dahl. jeg var livredd. ni år og holdt på å bli hvithåret i kinosalen. stressende greier, altså.
stig: regnes TCM som skrekkfilm? er ikke det mer splatter? eller? har selvfølgelig ikke sett den. så jeg aner ikke hva jeg snakker om.

Qvilio sa...

Jeg trodde også den var splatter da jeg satt meg ned for å se den en tanketom påskeferiekveld. Det var den ikke.

Filmen er vel egentlig selve malen for "moderne" skrekkfilmer. En gjeng 70-tallskamerater på biltur, stopper for å overnatte i gokk også vet man hvordan det går. Man er ca halvveis i filmen før det begynner å bli skummelt, og tittelen er vel egentlig litt misvisende ettersom motorsagen ikke er mye mer enn en rekvisitt. De kunne like gjerne kalt den "Leatherface" eller "Living with the dead" eller noe slikt.

anniken sa...

Jeg kjenner jeg syns det er herlig at dere har en diskusjon her i kommentarseksjonen på bloggen min! Finfint er det!

Og til Stig: Det er kjempelenge siden jeg har sett TCM, men jeg husker jeg syntes den var veldig skummel. Så nå står den på listen over filmer jeg skal se snart! [Rec] hørtes også fiffig ut altså.

Til Stine: Jeg kjenner igjen følelsen din, men det er akkurat den som tiltrekker meg. Så grusomt, men likevel deilig. Men altså, da anbefaler jeg ikke deg å se The Strangers, den var rett og slett veldig skummel. Da knøt det seg relativt mye i meg i nesten to timer i strekk.

Heksene derimot, den syns jeg er ganske så artig. Men jeg husker jeg også ble redd for den da jeg var liten!