onsdag, januar 16

Vinter i Widerøe

16:30.
Jeg har akkurat ankommet Vadsø lufthavn, jeg har god tid, flyet mitt går ikke før 17:07. Sjekk inn, få boardingkort, stripp av klær og belte, tøm lommer, gå gjennom porten, smil til vektermannen, legg kort, nøkler, penger og mobil tilbake i lommene, ta på belte og klær igjen. Sitt ned og vent.

17:05
"Informasjon til reisende med Widerøes rute 937 til Båtsfjord, Mehamn, Hammerfest og Tromsø. Flyet står dessverre fast i Kirkenes, det er for glatt på rullebanen til at flyene kan lette. Vi kommer tilbake med mer informasjon om en halv time, for da vet vi hva vi skal gjøre"

Javel, tenker jeg, ringer avtalen min i Båtsfjord. Jeg er forsinket, sier jeg, kluss med flyene, vet ikke hva som skjer når. Jeg lover å oppdatere, legger på. Ser meg rundt. Der sitter det en og hører på musikk. Ved siden av sitter en med Menn som hater kvinner. Bortenfor der igjen - enda en med musikk. Jeg har glemt både i-pod og bok, og er litt lei meg.

17:35
En halv time har gått. Den lovede informasjonen uteblir.

Men jeg har fått en ny venn. En liten jente. Et barn. Til vanlig er det ingen barn som liker meg, men denne jenta er nok litt rar. Vi tegner i tegneblokken hennes, fargelegger eventyrprinsesser med kulepenn. Og vi bygger hus i lego. Før vi hører et fly lande.

18:05
"Informasjon til reisende med Widerøes rute 937 til Båtsfjord, Mehamn, Hammerfest og Tromsø. Det har nå landet et fly her som skal ta dere med til Kirkenes, så fortsetter ruten derfra. Men flyplassen i Kirkenes er stengt i minst en time til, så det blir litt venting. Men reisende med rute 937 er altså booket om, og vi deler ut nye boardingkort når vi får tid."

Når de får tid.

19:05
"Informasjon til reisende med Widerøes rute 937 til Båtsfjord, Mehamn, Hammerfest og Tromsø. Vi ber passasjerene komme til informasjonskranken, der vi vil dele ut nye boardingkort."

19:12
Jeg krysser rullebanen på vei til flyet. Et kvarter til, og vi er på vei til Kirkenes, jeg tenker at to og en halv timers forsinkelse ikke er all verden. Det er til å leve med.

19:45
Kirkenes. Ut av flyet, inn i et annet. Et ansikt jeg drar kjensel på. Gammelordførern i Båtsfjord. Men skulle ikke han til Oslo i dag?
"Jeg har brukt hele dagen på å reise til Kirkenes, for så å vente på å snu og dra tilbake til Båtsfjord igjen", sier han.
"Artig", svarer jeg.

Kjempeartig. Widerøe om vintern, det er gøy. Ikke er det vinter engang. Det er bare juksevinter.

(jeg rakk ikke reportasjeavtalen min. kameraet mitt sa takk for seg da jeg skulle ta bilde av fortvilte passasjerer som den gode journalisten jeg er. da jeg skulle skru på telefonen min etter flyturen, tastet jeg feil kode 3 ganger)

Men alt løser seg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe. Fine turen til Båtsfjord. Det er et eller annet med ordene "flytrafikk" og "Finnmark" som ikke passer helt sammen.

anniken sa...

Selvom det er bokstavrim og greier!!

saekhow sa...

hehe, typiskt! :) men digg inställning, det ska du sannerligen ha anniken!