søndag, november 9

Hvorfor?

I dag morges, da jeg åpnet VGs nettside for å se om det var noe action i hjemlandet, ble jeg aldri så lite sjokkert. For der stirret en liten jente på meg, ved siden av øyet hennes er huden flerret av, jeg kan se konturene av hjernen hennes, og den ene armen er forvrengt rundt kroppen. Hun er dekket av støv og bygningsmasser, og er et levende symbol på barna som ble fanget da skolen deres raste sammen på Haiti. 


Og så tenker jeg, ville VG publisert dette bilde dersom det var en skole i Norge som hadde rast sammen, og denne jenta var norsk? 

Jeg vet at svaret er nei, og jeg kjenner argumentasjonen - jo lenger vekk, jo verre kan bildene være. Blod, døde eller sårede, fortvilte mennesker, vi tåler det, så lenge de er langt unna. 

Men vil det dermed si at det er greit?

Ingen kommentarer: