torsdag, desember 21

Tre ganger jul og hurra.

Snart er det jul, sjo og hei. Jeg har ganske lite med julestemning egentlig. Og synes det er ganske rart. For jeg har jo gjort mye som omhandler jul den siste tiden. Bare se her:

Jeg har bakt syv sorter julekaker med kusinene og fetterne til Henrik, jeg har fikset julegave til Henrik og pakket den inn og sendt den med juleposten før fristen gikk ut, jeg har sendt en julepresang til Stig også, også før fristen, jeg har vært på julepresangshopping i Hovedstaden, jeg har stått i betale-for-julepresang-køer en hel dag, jeg har hørt på en av Frelsesarmeens julekonserter på Egertorget med et band jeg ikke vet hva heter og jeg har sett Sundtnissene opptre i et butikkvindu i Bergen (se bilde).


I forigårs var jeg til og med på juleverksted hos Eira, og lagde juleting, hørte på julemusikk og drakk rødvinsgløgg og spiste julegodt.

Og i går var jeg på julefest på Nomaden, og fikk til og med en julegodtepose med klementin og smågodt.

Så strengt tatt burde julestemningen ha inntatt meg. Jeg stiller meg særs skeptisk til at den ikke har det.

Kanskje det er fordi pappa ikke har pyntet i huset, antakelig fordi han venter på at jeg skal gjøre det? Eller kanskje fordi det ikke er snø ute? Eller kanskje fordi julekalenderen min er hos mamma, men jeg hos pappa? Eller kanskje det har en helt annen grunn.

Jeg håper den kommer i dag, klokken 21:30, når jeg og Moe har pakke-inn-julepresanger-og-drikke-vin-kveld. Jeg kjenner jeg har troen på det!

12 kommentarer:

Qvilio sa...

Synes å huske at flere av oss blogget om manglende julestemning i fjor også. Kanskje det å ikke være i julestemning til tross for at det er jul rundt oss har blitt den nye juletradisjonen?

anniken sa...

hm, ja, kanskje. men det er jo en litt kjedelig juletradisjon!

Unknown sa...

Jeg har SÅÅ mye julestemning som jeg aldri har hatt før! Trikset er å være der det er jul! Tror den kommer til deg også, bra innsats gjør du hvertfall:)

anniken sa...

ja, det syns jeg jeg gjør. men ikke helt som deg da, du er jo suveren!

smeinrich sa...

Julestemningen kommer jo som regel på lille julaften/julaften for meg. Litt på lille julaften, og masse på julaften, med juletre og pinnekjøttlukt i huset!!

Hmm.. Men du burde ha kommet i julestemning av å besøke meg altså. Det synes jeg:)

Kari Anne sa...

Julestemningen min regnet bokstavlig bort for to dager siden. Jeg var sikker på at den hadde grepet meg for noen få kvelder siden. Det var kaldt og nordlyset danset bortover himmelen, så grønt og vakkert som det var. Jeg ville tro at det var slik Pappa sa, at det var englene som viftet med skjørtene sine. Ett kvarter senere snødde det masse herlig julesnø. Det vil si det jeg trodde var julesnø. Nå har den regnet vekk...

Anonym sa...

Julestemning finnes ikke. Det regner, det er totalt drivær. Jeg har spist pinnekjøtt 3 ganger på 2 uker, men julen forblir borte. Nå skal det nevnes at jeg ikke har hatt skikkelig julestemning siden jeg var 12, men det er enda håp

anniken sa...

oi, siden du var 12, det var lenge siden det! i dag er det noe som likner på snø, men egentlig bare er rim, på bakken, og jeg har pyntet treet til pappa, så stemningen nærmer seg med stormskritt altså.

Qvilio sa...

Nå er jeg hos bestemor, og bare det å være her på denne tiden av året er egentlig nok til å komme i stemning. I tillegg er det pyntet juletre, julemat på bordet, nisser og små kjerker rundt omkrig.... i det hele tatt, jul. Og det känns helt rätt!

Kari Anne sa...

Anniken, hvor i alle dager har dere funne tak i pæreis? Me want! Jeg trodde den var død og begravlagt for lenge siden. Sørget for den har jeg, og brukt innmari mye tid på å savne den. Det er en stoooor glede å se at den fortsatt eksisterer:) Dette er det jeg kaller et julemirakel!

anniken sa...

Sartor senter på Sotra på vei til Øygarden! Vi er i Bergen og omegn altså. der har de pæreis!!!!!! syktsyktsykt. og fantastisk herlig.

Qvilio sa...

Den kan kaldt anbefales ja! Mye bedre enn Diplom Royal sin liksompæreis :)